ARKIAcoustics
מאמרים בנושא סאונד ואקוסטיקה
נתן - יועץ סאונד ואקוסטיקה
תורת הקול: מדע העוסק בפיזיקה של גלי הקול והתפשטותם בחומר (תווך). ישנם מגוון תחומים תחת ההגדרה "אקוסטיקה" כל אחד עוסק וממוקד בצורה שונה של המחקר למטרתו.
שתי מילים שונות מאוד במשמעותן בתחום האקוסטיקה. ישנם שטועים ומקשרים ביניהן.
♦ בלימה של רעש, כמו שזה נשמע, חסימה של הרעש: למנוע מהרעש לחדור ממקום אחד למשנהו, את זה מבצעים ע"י התקנת חומרים בעלי מסה ואטימה מוחלטת.
לכל חומר יש את מדד הבלימה שלו ביחס למשקלו, גודל, עובי, דחיסות. נתון זה משפיע על בלימת הרעש. כל חומר בולם בעוצמה שונה ותדירות שונה, לכן ניסוי וטעייה במקרה הזה, גורמים להשקעה מרובה ובזבוז אנרגיה לשווא.
♦ ספיגה של הרעש: משמעותה מאותה מילה, "לספוג" את הרעש, (לא לבלום). בדרך כלל חומרי הבידוד הם קלים ורכים, לא דחוסים ומאפשרים לרעש לחדור דרכם, להסתעף ולהילכד שם.
המטרה של ספיגת הרעש היא, הפחתת ההדהוד בחלל, רעש הנשמע בחלל, הוא לא רק הרעש הישיר מהמקור שלו, הוא פוגע בחומרים במרחב ומוחזר לאוזן האדם, בתהליך כזה הוא מוגבר, ומוחזר גם באיחור ביחס לרעש הנוצר מהמקור. השילוב של שניהם יוצר את תחושת ההגבר וההדהוד. לכל חלל ומטרה יש את מדד ההדהוד המתאים לו על פי הצרכים.
יש לשים לב לנקודה מבלבלת, ספיגת הרעש בחלל תנחית את עוצמתו עקב ספיגתו, ותמנע באחוזים מסוימים לגרום לו לחדור מעבר לחלל עקב החלשתו, אבל לא מהסיבה שחומר הבידוד בולם אותו.
מהו קול? איך הוא נוצר? איך הוא מתורגם אצל בני האדם ואיך הוא משפיע על אורח החיים שלנו…
*הקול שבסופו של דבר מתפרש בהגדרתינו בני האדם כ"צליל" הוא סוג של גל.
1.הוא תוצאה של השקעת כוח פיזי,השקעת אנרגיה או לחלופין הפרעה פיזית במונח הפיזיקלי.
2.הוא אמור להיות מחזורי.
3.הוא אמור (כלומר בכוח הפיזי) לגעת ולהתפשט בחומר מסויים, (תווך). קול אינו יכול להתקיים בריק.
כל ההגדרות האלה חייבות להתקיים כדי שלמונח -"קול" תהיה משמעות.
4. כדי שהוא יתורגם אצלנו "בני האדם" נכנס גורם נוסף שהוא המקלט האנושי – "האוזן" , בשילוב של המוח כמובן.
מושג התדירות חשוב מאוד.
אנחנו נתקלים בו הרבה לא רק במובן של קול/סאונד.
HZ הוא סימן ההיכר שלו
על שם הפיזיקאי הרץ, וזהו תקן למדידה של גל מחזורי בשניה. זוכרים את הלחץ שהוגדר כגל קול?
וגרם למן רעידה/רטט מסוים בחומר ע"י תזוזה של חלקיקים/מולקולות .
אם אנו מודדים את הנקודה הנמוכה ביותר בעוצמה של הגל הזה עד לנקודה הגבוהה ביותר בעוצמה, וכן להיפך, כלומר נקודת ההתחלה והסיום של הגל,
כל האירוע/מופע זה בשניה נקרא תדר אחד(1הרץ).
עד לכאן הבנו איך נוצר קול אבל הוא לא בר שימוש במובן התקשורתי כרגע, למה?
תדר = מספר המחזורים שגל קול עובר בתווך בשניה.
תדר נמדד ב -HZ
.20hz-20khz טווח התדרים שאוזן אנושית מסוגלת לשמוע.
ברור שבכל טווח התדרים הנ"ל יש לנו כמעט 20000 תדרים וזה בתנאי שאנו לא מחלקים אותם לעשיריות. די הרבה כדי להתחיל לאבחן כל אחד ולטפל בו.
בשלב הראשון מהבחינה הטכנית בלבד אנו נחלק אותם לשלוש קבוצות שהן ארבע:
פרוססורים -מעבדי קול. שהתחילו את דרכם כקרוסאוורים, מטרתם היא קבלת אות הקול וחלוקתו לתחום מסויים של תדרים, רק שפרוססורים מכילים עוד תכונות ואפשרויות במכשיר אחד.
בקרוב…
בקרוב…